Skip to main content

Kunnen angst en stress je ziek maken?

Op dit moment heerst er erg veel angst, stress en onzekerheid bij veel mensen. Het coronavirus (COVID-19) houdt de hele wereld in zijn greep. Na het sluiten van mijn massage praktijk heb ik mij afgevraagd wat ik nou kan doen om te helpen?

Massages geven zit er voorlopig even niet in. Coachen via internet kan gelukkig nog steeds maar ik wil graag wat meer mensen bereiken om te helpen.

Een van de dingen die ik kan doen is artikelen schrijven hoe je zo gezond en positief mogelijk door deze periode heen kan komen. Zodat je achteraf kan zeggen dat deze periode je ook andere dingen heeft gebracht dan normaal.

Ik ga je in dit blog tips en informatie geven. Wil je over andere onderwerpen een blog lezen, dan verwelkom ik je input graag!

Voor diegene die mijn boek (Relax, 12 maanden stressvrij) of andere artikelen nog nooit gelezen hebben. Ik houd van korte, makkelijk uitgelegde artikelen in Jip en Janneke taal, hopelijk voor iedereen begrijpelijk geschreven.

Angst, boosheid of stress?

Ik kan me voorstellen dat jij je misschien wat angstig voelt tijdens deze coronacrisis of dat je meer stress ervaart over je baan, je gezin of misschien je ouders. In plaats van gezellige dingen doen of naar je werk toe gaan zit je veel binnen en is er geen of weinig sprake van sociale activiteiten. Of je hebt juist veel stress omdat je nu veel aan het werk bent, je kinderen thuis les krijgen of omdat je met moeilijke situaties moet omgaan.

Je realiseert je waarschijnlijk niet dat angst, boosheid en stress een moeilijke relatie met ons immuunsysteem heeft. Alle cellen in je lichaam veranderen als je boos wordt, angstig bent of schrikt. Je merkt wel dat je het warmer krijgt of je hart sneller gaat kloppen maar niet dat je cellen veranderen en je immuunsysteem dramatisch verzwakt. * Denk maar eens aan het Engelse gezegde: “worried sick”, je denkt jezelf als het ware ziek met je gepieker.

Je moet het zelf doen

Helaas bestaat er geen wonder pil of magische voeding om je te beschermen tegen het coronavirus, geen quick fix dus. De mate waarin we ons hele leven aan ziektekiemen worden blootgesteld samen met leefstijlfactoren bepalen de kracht van de reactie van ons immuunsysteem. Leefstijlfactoren zijn slapen, stress, voeding en lichaamsbeweging. En daar heb je zelf invloed op, je moet er alleen zelf wat voor doen. Scroll naar beneden voor de tips!

“Een fout in een idee vinden is niet zo moeilijk.

Iets goeds in een idee vinden ook niet.

Er iets mee doen, da’s pas moeilijk.”

Uit Omdenken

Hoe werkt het immuunsysteem?

Kort gezegd, het immuunsysteem weert virussen, bacteriën, schimmels, parasieten en gifstoffen af en beschermt je hier tegen en vernietigt ze. Het is bijzonder sterk en getraind om alles te doen wat nodig is om jou niet ziek te laten worden.

Angst zorgt ervoor dat het lichaam het stresshormoon cortisol afgeeft. Dit hormoon zorgt ervoor dat je immuunsysteem onderdrukt wordt. Angst veroorzaakt dus geen ziekte maar je systeem kan dan moeilijker terugvechten tegen ziekteverwekkers.

Carnegie Mellon University deed een 20 jarig onderzoek met vrijwilligers die zich met een verkoudheidsvirus lieten inspuiten. Hieruit bleek dat mensen met een laag stress niveau in hun leven minder verkoudheid symptomen ontwikkelde dan mensen met veel stress.

Ik las zelfs dat als je boos of angstig bent je systeem 4 uur lang minder goed werkt.  En bij lachen en vrolijk zijn je systeem daar 24 uur lang een positief effect van heeft! Dus wat houd je tegen, ga lachen J.

Wil je meer weten over de werking van je immuunsysteem? Lees dan verder op gezondheidsnet of kijk dit YouTube filmpje van juf Danielle.

Hoe herstel je zelf jouw immuunsysteem?

Een van de meest gevraagde zoekopdrachten in google is, hoe versterk je het immuunsysteem. Want dat is toch wel het belangrijkste vind ik, hoe kan je er nou zelf voor zorgen dat je niet ziek wordt en als je ziek bent dat je zo snel mogelijk weer opknapt? 

  • Verlaag je stress niveau.
    Wat ik hierboven al schreef, angst en stress zorgen ervoor dat je systeem zwakker wordt dus probeer dat zoveel mogelijk los te laten. Gebruik hiervoor meditatie, ademhalingstechnieken, praat met een coach, therapeut of psycholoog.
    Zelf gebruik ik de methode van Byron Katie om alles los te laten wat mij een naar gevoel of stress geeft. Wil je hier meer over weten, check de website of neem contact met me op.

  • Ga bewegen.
    Gebruik deze periode van stilstand om je brein tot rust te laten komen door meer te gaan bewegen. Het kan van alles zijn, je hoeft niet fanatiek te gaan sporten. Ga stretchen in je tuin of op je balkon, doe yoga, ga buiten wandelen, kijk op YouTube of Facebook naar filmpjes van een plaatselijke sportschool. Overal wordt op dit moment beweging lessen aangeboden die je thuis kunt doen.
    Door bewegen gaat de samenwerking tussen organen beter verlopen. Dit is belangrijk omdat je lichaam dan beter in staat is om bacteriën te doden.

  • Luister naar muziek.
    Samen met bewegen staat muziek op de hoogste plekken om je brein te ontspannen. Dus zoek je favoriete muziek op of ga op ontdekking om nieuwe muziek te vinden. En nog beter,dans mee met de muziek, zo sla je twee vliegen in een klap, bewegen en muziek luisteren tegelijk. Of ga je er ook bijzingen?

  • Verbeter je slaap gewoontes.
    Zorg dat je voldoende slaapt in deze periode, je lichaam is je dankbaar want zo kan het beter herstellen. Ongeveer tussen de 7 – 9 uur in bed is genoeg om uit te rusten. Onderzoek toonde aan dat mensen die minder dan 6 uur sliepen sneller verkouden werden dan mensen die meer sliepen.

    Heb je problemen met slapen? Luister dan eens een geleide
    meditatie voordat je gaat slapen, dit brengt je lichaam en geest tot rust. Zorg dat je op vaste tijden naar bed gaat en opstaat. Vermijd beeldschermen voor je gaat slapen, ook je telefoon! Ga niet sporten voor je naar bed gaat, dit zorgt ervoor dat je niet kan inslapen. Eet geen koolhydraten of drink geen alcohol laat op de avond, die zorgen ervoor dat je niet goed kan doorslapen.

    Als je overdag behoefte hebt aan een powernap, doe dat dan. Probeer maximaal 30 minuten te slapen. Onderzoek van Nasa heeft bewezen dat mensen die korter dan 30 minuten slapen gelukkiger zijn dan mensen die langer slapen.
  • Neem rust.
    Doe het in deze periode wat rustiger aan dan dat je normaal zou doen. Vertraag je tempo, was eens af met de hand, vouw de was een langzaam en vol aandacht op, doe lopend de boodschappen, leg eens een puzzel of blijf langer aan tafel zitten na de maaltijd. Vertraag….

  • Eet gebalanceerd.
    Een gezond dieet is belangrijk om een ​​sterk immuunsysteem te behouden. Maar wat is nou echt bewezen als gezond? Er zijn zoveel verschillende studies, moet je nou vegan eten of is vegetarisch ook goed?  Heb je nou wel of geen dierlijke producten nodig? Dr. Krystina Woods, ziekenhuisepidemioloog en medisch directeur infectiepreventie zegt:
    “Er zijn veel producten die immuunversterkende eigenschappen aanspreken, maar ik denk niet dat een van deze medisch bewezen is dat ze werken”. 

Wat is de waarheid?

Ik zelf blijf het lastig vinden om precies te weten wat de waarheid hierover is. Bestaat er een wijsheid die voor iedereen hetzelfde is?

Wat ik geleerd heb uit de vele studies die ik gevolgd heb en de voeding die ik op mijzelf getest heb, is het eten van veel verschillende (kleuren) groenten en fruit op een dag goed om je immuunsysteem te verhogen. Elke 50 gram groenten en fruit die je meer eet dan dat je deed verhoogt je gezondheid.

Daarnaast eet ik havermout voor mijn koolhydraten, beetje vlees, vis en eieren voor mijn eiwitten, noten en kokosolie voor mijn vetten en slik ik elke dag vit. C, magnesium, visolie, vit. D en natuurlijk ook af en toe een koekje, chips, patat en vooral chocola!

De Chinese geneeskunde zegt, versterk je immuunsysteem door gember, citroen, kurkuma, kippensoep (van bottenbouillon) en knoflook te eten. Probeer eens dit heerlijke homemade gember –kurkuma thee recept uit van squatchilla, ik vind het zalig!

Ik denk als je zo min mogelijk alcohol neemt in deze tijd (dat verzwakt je immuunsysteem) en zoveel mogelijk groenten en fruit als basis samen met extra vitaminen je al super je best doet om je lichaam te helpen. En vergeet daarbij niet om veel water te drinken!

Ik hoop dat je wat hebt aan de tips, alle feedback is welkom. Blijf gezond en ik hoop je weer snel in mijn praktijk te kunnen begroeten!

Veel liefs,
Nancy

Vind je dit een interessant artikel? Stuur het dan door naar iedereen die het nodig heeft.  Wil je hier graag verder met mij over praten? Ik ben bereikbaar via 06-54 96 40 54 (telefonisch, WhatsApp of videobellen) en natuurlijk kan een e-mail sturen ook, via relax@meleva.nl

* Prof. Dr. Cobi Heijnen, hoogleraar pschychoneuro-immunologie (universiteit van Utrecht):

photo credit: Arek Socha

Leave a Reply